Przedstawiam Państwu zestaw ćwiczeń rozwiązań słownikowych na bazie tekstów podręcznikowych dla klas IV - VI.
I ZESTAW – ĆWICZENIA W OPARCIU O TEKST MARII TERLIKOWSKIEJ „ZIÓŁKO” (Monolog)
1. Znajdź w „Słowniku języka polskiego” wyraz „monolog” i objaśnij jego znaczenie. 2. Przeczytaj tekst – wyjaśnij, że jest to monolog. 3. Znajdź w tekście i podkreśl pary wyrazów, które się rymują. 4. Wpisz do tabeli rymujące się wyrazy:
ziółko
|
w kółko
|
zadzieram
|
jestem szczera
|
co myślę
|
jak najściślej
|
sepleni
|
obrażeni
|
bez obłudy
|
rudy
|
5. Wyrazy i zwroty, które dopisałeś zastąp wyrazami lub wyrażeniami bliskoznacznymi:
w kółko – ciągle, stale… jestem szczera – jak najściślej – sepleni – bez obłudy –
6. Ułóż trzy zdania, w których zastosujesz wyrazy lub zwroty z ramki.
II ZESTAW – ĆWICZENIA W OPARCIU O TEKST ELŻBIETY BURAKOWSKIEJ „ZIMĄ TEŻ BYWA GORĄCO”
1. Przeczytaj tekst, podkreśl zdania mówiące o wyglądzie kota. 2. Wyrazami z tych zdań uzupełnij opis Burusia: a) Wygląd zewnętrzny: · łebek – szeroki, płaski,… · bokobrody – · mordka – · łapy – · ogon – · futro – b) Zachowanie: dziki, …
3. Wykonaj zgodną z opisem ilustrację Burusia, zaznacz na niej wymienione części ciała. 4. Znajdź i podkreśl w tekście, do rodziny jakich zwierząt należał Buruś. 5. W encyklopedii lub innych dostępnych źródłach znajdź i zapisz do zeszytu krótką informację o żbiku.
III ZESTAW – ĆWICZENIA W OPARCIU O TEKST WANDY CHOTOMSKIEJ „MOTYLE”
1. Wpisz do tabeli swoje skojarzenia związane ze słowami: motyl i miasto.
miasto
|
motyl
|
rzeczowniki
|
przymiotniki
|
rzeczowniki
|
przymiotniki
|
domy ulice samochody beton tłum hałas
|
wysokie szare duże głośne betonowe błyszczące
|
łąka fruwanie kolory skrzydła radość kwiaty
|
kolorowy lekki wesoły barwny delikatny radosny
|
2. Przeczytaj wiersz, w pierwszej strofie podkreśl powtarzający się przymiotnik. 3. Do podkreślonego wyrazu dopisz wyrazy lub zwroty mówiące o uczuciach związanych z tym kolorem. Określ jakie uczucia (pozytywne czy negatywne) wywołuje szarość.
4. Przeczytaj określenia: szare, monotonne, schludne, zaśmiecone, ciekawe, barwne, rozległe, brudne, asfaltowe, wesołe, zanieczyszczone, urozmaicone, bezduszne, zakurzone, kolorowe, estetyczne, nieludzkie, czyste, ciasne, przestronne, wygodne, betonowe, nowoczesne, skażone, zatłoczone. Podkreśl te wyrazy, które wyrażają pozytywną ocenę miasta. 5. Opisz wygląd miasta, w którym chciałbyś zamieszkać. Wykorzystaj podkreślone wyrazy.
IV ZESTAW – ĆWICZENIA W OPARCIU O TEKST JANA PARANDOWSKIEGO „ POWSTANIE CZŁOWIEKA” (fragment zbioru mitów pt. „Mitologia”)
1. Przeczytaj objaśnienia trudnych wyrazów i wyrażeń występujących w tekście: · osiadł tron · macierz · oręż · heroiczny · Tezeusz · Teby · Troja · rydwan · zarzewie · Kaukaz
2. Znajdź w tekście te wyrazy i podkreśl je. 3. Przeczytaj ponownie tekst, zastępując podkreślone wyrazy ich objaśnieniami. 4. Wybierz cztery spośród tych wyrazów i ułóż z nimi zdania. 5. Przeczytaj tekst, zaznacz fragment mówiący o Prometeuszu. 6. Wypisz wyrazy, jakimi można określić Prometeusza. 7. Podane wyrażenia uzupełnij odpowiednią formą wyrazu „dobro”: · czynić dobro· czynić coś dla dobra innych · dobrze komuś życzyć Objaśnij te wyrażenia w oparciu o przykłady z życia Prometeusza.
8. Od imienia szlachetnego herosa utworzono przymiotnik „prometejski”, spróbuj wyjaśnić jego znaczenie: prometejski – śmiały, bohaterski, twórczy, buntowniczy, dobroczynny… 9. Ułóż trzy zdania z użyciem przymiotnika „prometejski”.
V ZESTAW – ĆWICZENIA W OPARCIU O TEKST ADAMA MICKIEWICZA „PAN TADEUSZ” – FRAGMENT KSIĘGI III „UMIZGI”
1. Wyjaśnij zwrot „Grzybów było w bród”. 2. Podkreślone wyrażenie zastąp jego synonimami. 3. Wymień nazwy grzybów, które znasz. Podaj kilka określeń każdego z nich. 4. Przeczytaj utwór A. Mickiewicza, podkreśl nazwy grzybów, które zostały tam wymienione. 5. Wypisz podkreślone nazwy grzybów. Do każdej dopisz epitety, którymi poeta określa je w wierszu. wzór: borowik – wysmukły surojadki – srebrzyste bielaki – krągłe
6. Napisz krótkie sprawozdanie z grzybobrania, które sobie wyobrażasz. Wykorzystaj w nim nazwy grzybów z utworu Mickiewicza.
Autor: Danuta Wacławik
|